خانه / اخبار فرهنگی / نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری به همراه توضیحات

نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری به همراه توضیحات

نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری ، باران کوثری از پری صابری تقدیر کرد ، تقدیر از پری صابری در تالار وحدت ، فریده صابری بازیگر کم حاشیه سینما و تلویزیون درگذشت ، پری صابری از فروغ فرخزاد و سهراب سپهری گفت ، پری صابری: تئاتر ایـران لیاقت جهانی شدن دارد .
روزنامه شرق- محمدرضا ساختمانگر: تا صد سال پیش، «کوروش» برای ایـرانی‌ها ناشناخته بود، ولي از ان پس داستان‌ها و افسانه‌هـای فراواني در مورد او با نوعي شكل تبليغاتي در دستگاه حكومت پهلوي مورد بهره سياسي بسيار قرار گرفت. ادعای ذوالقرنین‌بودن کوروش (كه بعدها مورد تأييد علامه طباطبایی قرار گرفت) نيز به …

نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری

روزنامه شرق- محمدرضا ساختمانگر: تا صد سال پیش، «کوروش» برای ایـرانی‌ها ناشناخته بود، ولي از ان پس داستان‌ها و افسانه‌هـای فراواني در مورد او با نوعي شكل تبليغاتي در دستگاه حكومت پهلوي مورد بهره سياسي بسيار قرار گرفت. ادعای ذوالقرنین‌بودن کوروش (كه بعدها مورد تأييد علامه طباطبایی قرار گرفت) نيز به او رنگ‌و‌بوي شرعي و مذهبي مي‌داد تا در دل مردم خسته از استبداد پادشاهي، الگويي بيافريند و بر اساس ان حكومتي به تقليد از ان (لااقل با شعار بازگشت به دوران اوج) دستاويز سلطنت تازه‌تأسيس پهلوي شـود.

کورش‌نامه (سیروپدی) نوشته گزنفون از موثق‌ترين اسناد و منابع موجود درخصوص اين پادشاه هخامنشي است كه البته در ان به بازگویی بخش‌هـای دلپسند ان اکتفا شده است. كوروش اما همواره در حد الگو باقي ماند و كسي نتوانست كوروشي ديگر خلق كند و همين دست‌نيافتني‌شدن او و حكومتش، چه حسرت‌ها كه برنينگيخت و با تبديل‌شدن ان به يأس و نااميدي از دولتمردان، بازتوليد دوران شكوه ايران باستان دوره هخامنشي در دل مردم ايران به رؤيا تبديل شد.

همـه چیز در مورد پری نگاه

نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری

اين نمايش در فروردين و ارديبهشت ۱۳۹۷ در سالن اصلي تالار رودكي اجرا مي‌شـود؛ نمايشي دوساعته كه در طول ان مي‌كوشد تا زندگي مؤسس سلسله هخامنشي را بازنمايي كند؛ بررسي شخصيتي مملو از اغراق‌هاي فراوان كه شايد در طول دوساعت نمايش نتوان به‌طور دقيقي به ان پرداخت. اينكه نام كوروش به‌عنوان يك «برند» جواب پس داده است و همچنان كاركرد و جذابيت خود را نزد ما ايرانيان دارد بحثي جداست، اما پرداختن به زندگي او؛ از لحظه تولد كه «آستياك» پدربزرگ او و پادشاه مادها خوابي مي‌بيند و سپس دستور مي‌دهد تا نوه دختري‌اش – ماندانا – را بكشند تا تشكيل حكومت هخامنشي و شكست مادها و بابلي‌ها و آشوري‌ها تا لشكركشي به خاور دور و حمله به ماساچوها و سپس مرگ كوروش، جداي از انكه اطلاعات تاريخي نسبتا مفيدي ارائه مي‌دهد، اما به‌نوعي اضمحلال اين «برند» را در پايان به‌همراه دارد. سرعت نمايش از همان ابتداي شروع كار واضح است؛ جوري كه بيننده اصلا درون نمايش پرتاب نمي‌شـود. تماشاچي سعي مي‌كند استمرار و ترتيب نمايش را تنها تعقيب كند، به‌طوري‌كه گويي نوعي پرده‌خواني را شاهد است. مانند بيننده‌اي ايستا كه در حال تماشاي قطاري است كه با سرعت از جلوي چشمش مي‌گذرد.

جزییات مطلب پری و نگاه را میخوانید .

نمايش از چندين قسمت تشكيل شده است كه هركدام بخشي از زندگي كوروش را به‌تنهايي روايت مي‌كنند. دو راوي هم پس و پيش قسمت‌ها اطلاعاتي را به‌صورت رگبار در اختيار بيننده قرار مي‌دهند، اما راوي زن نمي‌تواند از لحاظ بيان و اداي حركات، يك داستان جذاب و دلنشين را در دل بيننده جا كند. البته شايد ريتم سريع داستان نيز مزيد بر اين علت شده است، اما قطعا انتخاب راوي نياز فراوان به بازبيني دارد. همچنين در كنار دو راوي كه خود براي نمايش دوساعته شايد زياد باشد، بخشي از روايت داستان نيز توسط يك خواننده ادا مي‌شـود. صداي خوب خواننده با اشعاري از حافظ و مولانا و فردوسي دلنشين است كه شايد لزومش خيلي به ‌چشم نيايد و حتي گاهي روح نمايش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد؛ به‌طورمثال لحظه‌ ديدار «كوروش» با مادرش، ماندانا كه ۱۹ سال از هم جدا بوده‌اند و كوروش نزد مهرداد چوپان پرورش يافته و حال با مادر واقعي خود كه شاهدخت مادهاست روبه‌رو مي‌شـود، شايد با شعر «يوسف گمگشته باز آيد به كنعان غم‌ مخور» به‌نوعي بر ان بوده تا ضعف دو بازيگر را در بازي اين لحظه احساسي جبران كند.

اطلاعات و توضیحات بیشتر درباره نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری

وجود برخی صحنه‌ها شايد بر همين اساس استوار است. گو انكه به‌هيچ‌عنوان وجود اين صحنه‌ها براي اين نمايش لازم نبوده، بلكه به‌نوعي به ان آسيب زده است. نگاه دقيق تماشاچي انتظار عنايت بيشتري به كوروش را دارد، ولي دكور بسيار ضعيف، شكوه و جلال هخامنشيان را بسيار كم‌جلوه به نمايش گذاشته است. ضمنا بازي آرش آصفي در نقش كوروش نتوانست انتظاري را كه محمد حاتمي در نقش شمس در شاهكار پري صابري؛ يعني «شمس پرنده» در اذهان به‌جا گذاشته بود برآورده کند. هرچند اين ضعف در بيشتر بازيگران به چشم مي‌خورد كه ريتم تند نمايش به بازيگر مجالي براي درخشش در صحنه نمي‌داد.

به مناسبت جشنواره نوروزی هواوی: نگاهی به مشخصات پی نامارت

شايد اگر استاد پري صابري تنها به بريده‌اي از زندگي كوروش، اين اسطوره ايرانيان، مي‌پرداخت و در كنار ان سعي بر روشن‌کردن بخشي از واقعيت او مي‌کرد، وضع فرق مي‌كرد. در اين صورت بازيگر مجبور مي‌شد بازي كند و بيننده هم ترغيب مي‌شد تا براي پي‌بردن به شخصيت ان به ‌مطالعه در كتابخانه‌ها بپردازد و مجبور نباشد اين‌همـه اطلاعات از زندگي كوروش را دريافت كند. گويا سرنوشت كوروش بر اين است كه همواره در ابهام بماند. سوژه كوروش بسيار جذاب است كه تنها مي‌توانست به دست پري صابري، اسطوره‌گري خود را رنگ‌وبويي تازه ببخشد.

توضیحات بیشتر در موردپری نگاه

پری صابری از فروغ فرخزاد و سهراب سپهری گفت


روزنامه ایـران: پری صابری از کارگردان‌هـای قدیمی تئاتر و مؤسس تالار مولوی در سال‌هـای پیش از انقلاب بوده است. این‌ کارگردان شمس پرنده، انتیگونه، من ازکجا عشق ازکجا، من به باغ عرفان، هفت شهر عشق، لیلی و مجنون، هفت خان رستم و… را روی صحنه برده است.

صابری کـه از هم‌نسل‌ها و دوستان فروغ فرخزاد و سهراب سپهری بوده، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با مریم جعفری حصارلو در روزنامه ایـران، ابعاد جدیدی از زندگی فروغ و سراب را فاش کرده است.
** فروغ فرخزاد یکی از شعرای مطرح بود ومن کارهـایش را می‌دیدم. وقتی می‌رفتم کارهـایش رامی دیدم؛ تمام وجودم از هیجان می‌لرزید. به خصوص این‌ خانه سیاه است کـه تفکر برانگیز هم بود. فروغ فرخزاد آدم خاصی بود. من با او دوست بودم و برایم بازی می‌کرد.
** فروغ از هیچ چیز نمی‌ترسید، بشدت جسور بود. خود را پنهان نمی‌کرد و بشدت تأثیرگذار …
تقدیر از پری صابری در تالار وحدت

نگاهی به «لاتاری» و نقد کنش سیاسی – اقتصادی


خبرگزاری ایلنا: این‌ مرنام جمعه، ۳۱ فروردین، پیش از اجرای نمایش «کوروش»، ساعت ۱۷ در تالار وحدت برگزار می‌شـود.
پری صابری کارگردان تئا‌تر، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده رمان اهل کرمان است. او گروه تئا‌تر پازارگاد را ایجاد کرد و تالار مولوی را در تهران تاسیس کرد. صابری نشان لژیون دونور فرانسه را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. پری صابری پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئا‌تر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت کـه به عنوان بهترین فیلم دانشجویی ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد.

صابری در بازگشت به ایـران گروه تئا‌تر پازارگاد را ایجاد کرد. همچنین در سال‌هـای ۱۳۴۷-۵۷ مدیر فعالیت‌هـای فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تاسیس کرد. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ به خارج از ایـران رفت. در این‌ سال‌ها نمایشنامه «من از کجا، …
نگاهی به سینمای مجیدی در جشنواره جهانی فجر


رضا صائمی در اعتماد نوشت: مجيد مجيدي را مي‌توان يك چهره ويژه در شمايل سينماي ايران دانست. كارگرداني كه ازهرجهت به او و آثارش بنگري حتي اگر مخالفش باشي نمي‌تواني انكارش كني. فيلمسازي كه هم مورد وثوق نگاه رسمي است، هم وجوه و وجاهت بين‌المللي دارد و هم مي‌توان او را الگوي بومي سينماي معناگرا دانست، هم مصداق فيلمساز فاخر و هم كارگرداني كه در سينماي كودك و نوجوان صاحب‌اعتبار است. هم ردپاي نگاه و نگرش ديني را مي‌توان در آثارش رديابي كرد و هم روايت‌هاي روشنفكرانه را. از ان دست فيلمسازان بعد از انقلاب كه سينما را مي‌شناسد و بر تكنيك و تاكتيك ان مسلط است و زبان سينمايي خودش را در جهاني هويتمند پيداكرده و مي‌توان او را از جمله فيلمسازان مولف و صاحب سبك در سينماي ايران دانست كه مي‌توان نوعي زبان و بيان شاعرانه هم در فيلم‌هايش …

نگاهی به سینمای مجیدی در جشنواره جهانی فجر
  • اخبار فرهنگی
  • نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری


  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *