خانه / فوتبال / ۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد! به همراه توضیحات

۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد! به همراه توضیحات

۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد! ، تویوتا لقب پاکترین خودروساز اروپا در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داد ، روزبهانی: برای تمرین به آلمان رفته بودم و بازهم می‌روم/ بحث حضورم در لیگ بوکس آلمان مطرح نبود ، برندهاى خودروساز و پروژه‌های فضایی ، (تصاویر) غول‌های خودروساز برای نمایشگاه ژنو چه خودروهایی عرضه می‌کنند؟ ، روزی که‌ آلمان به مصاف آلمان رفت .
محمد حسین برخوردار عضو هیات نمایـندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:« عوامل مهمی در عدم موفقیت تولید داخلی در بازارهای جهانی و شکل‌گیری برندهای ایـرانی موثر بودند که‌ مهمترین آن‌ها نداشتن استراتژی میان‌مدت و بلندمدت،تولید پرهزینه و بهره وری پایین است.»
 

چرا کالای ایـرانی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارد؟ آیا علت را بایـد در بازارغیرقابتی جستجو کرد؟ آیا قاچاق …

۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد!

محمد حسین برخوردار عضو هیات نمایـندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:« عوامل مهمی در عدم موفقیت تولید داخلی در بازارهای جهانی و شکل‌گیری برندهای ایـرانی موثر بودند که‌ مهمترین آن‌ها نداشتن استراتژی میان‌مدت و بلندمدت،تولید پرهزینه و بهره وری پایین است.»
 
۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد!
چرا کالای ایـرانی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارد؟ آیا علت را بایـد در بازارغیرقابتی جستجو کرد؟ آیا قاچاق مانع است؟ آیا تولید ایـرانی بی‌کیفتی است؟ آیا کالای ایـرانی تنوع ندارد؟ آیا هزینه تولید بالاست؟ ایـنها نمونه ای سئوالاتی است که‌ وقتی کالای ایـرانی را با انواع مشابه خارجی مقایسه می کنیم،به ذهن می رسد.سئوالاتی که‌ بعضا پاسخ آن‌ها بارها و بارها توسط کارشناسان داده شده،اما در نهایت در اجرا حرکتی که‌ منجر به بهبود شرایط شود،صورت نگرفته است.

محمدحسین برخوردار،فعال اقتصادی که‌ خود تجربه طولانی در تولید دارد،هفتـه ای که‌ گذشته مهمان خبرآن‌لایـن بود. او درباره علت افول برندهای ایـرانی و راه نیافتن کالاهای ایـرانیبه بازارهای جهانی از تجربه‌های خود گفت.

همه چیز در مورد آلمان خودروساز سه ماه نیمار ورزش

برخوردار که‌ در کارنامه اش مدیریت عامل کارخانه‌های شهاب، سام الکترونیک و سام سرویس، ریاست بر مجمع عالی واردکنندگان، ریاست بر هیات مدیره شرکت خدمات انفورماتیک ، ریاست بر هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان فناوری اطلاعات و شرکت دخانیات ایـران را دارد،معتقد است:« اولین عامل تاریخی از بین رفتن برندها در ایـران، واگذاری های اشتباه در ابتدای انقلاب بود.بخشی از ایـن واگذاری ها در ابتدای پیروزی انقلاب به دنبال مصادره‌ها انجام شد که‌ در نهایت به دلیل مدیریت دولتی بخشی از تولید ایـن کارخانه‌ها کاهش یافت و در دهه‌های بعد می بینیم که‌ تولید در ایـن کارخانه‌ها حتی متوقف هم شد. »

او گفت:« دومین عامل تاریخی را درگروه واگذاری‌های بعد ازاجرای اصل ۴۴ بایـد جستجو کرد؛ متاسفانه در روند اجرای خصوصی سازی دهه ۸۰ انحراف‌های بسیاری صورت گرفت و به جای واگذاری کارخانه‌های دولتی به بخش خصوصی،کارخانه‌ها در قالب رد دیون به «خصولتی‌ها» واگذار شد.

جزییات مطلب آلمان و خودروساز و سه و ماه و نیمار و ورزش را میخوانید .
 
شیوه مدیریت در خصولتی‌ها همان شیوه دولتی است.ایـن نوع خصوصی سازی به خصوص در دوره آقای احمدی نژاد به بالاترین درجه خود رسید. به طوری که‌ بسیاری از واحدهایی که‌ در قالب اصل ۴۴ قرار بود،خصوصی شود دولت نهم و دهم نژاد به جای بدهی‌های خود،آن‌ها را به «خصولتی‌ها» واگذار کرد.»

اطلاعات و توضیحات بیشتر درباره ۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد!

او می گوید:« نتیجه ایـن کار ایـن شد که‌ مدیران ایـن واحدهای واگذار شده با  تفکر دولتی به جای آن‌که‌ به تحقیق و توسعه  و بازاریابی داخلی و خارجی بپردازند، به فکر ایـن بودند که‌ جایگاه خود را به عنوان مدیر حفظ کنند.»

 برخوردار،سومین مانع شکوفایی برندها در ایـران را  فساد می داند.فسادی که‌ به گفته او در خصولتی بیش از سایر بخش هاست.

آن‌طور که‌ برخوردار می گوید، ارزهای ارزان قیمتی که‌ در اختیار ایـن واحدها قرار می گرفت عمدتا با بازار آزاد تفاوت قیمت بسیار داشت،ایـن ارزها سبب فساد شد؛در ایـن شرایط هیچ مدیری به دنبال نوآوری،تحقیق و توسعه و گرفتن سهم تولید از بازار خارجی نبود. »

توضیحات بیشتر در موردآلمان خودروساز سه ماه نیمار ورزش

او تاکید کرد:« وقتی فساد در جامعه‌ای ریشه می گیرد،اهداف ملی تبدیل به اهداف شخصی شده و منافع ملی نادیده گرفته می‌شود.»

نداشتن برنامه استراتژیک میان مدت و بلند مدت صنعت ما زمین گیر کرده است.همه دولت‌ها حمایت از تولید داخل را سرلوحه کار خود قرار داده اند،اما شیوه عمل همه آن‌ها ایـن بوده که‌ تلاش کرده اند با دیوارهای تعرفه‌ای از صنعت داخل حمایت کنند!

شمـا مطلب ۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد! را می خوانید .
کسی به فکر صادرات نیست

قانون کار و استخدام در کشور آلمان

«کسی در ایـن شرایط به فکر برندسازی نبود.» ایـن جمله را محمدحسین برخوردار با حسرت می گوید.او گفت:«وقتی مدیران به دنبال استفاده حداکثر از فضای رانتی باشند،کسی به فکر برندسازی نیست.البته نمی توان برای همه ایـن حکم را صادرکرد،زیرا در ایـن بین هم گروهی هم هـستند که‌ واقعا به فکر تعالی واحد تحت مدیریت خود هـستند،اما به دلیل فضایی که‌ ایجاد شده بود،نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.»

آلمان خودروساز سه ماه نیمار ورزش

تکیه بر صادرات با استراتژی توجه به داخل و نگاه به بازارهای صادراتی،در شش برنامه گذشته دنبال شده است.اما نتایج ایـن برنامه ها موفقیت آمیز نبوده است.

 
برخوردار در ایـن رابطه می گوید:« درپنج برنامه گذشته مسئولانی که‌ در راس کار بودند،اگرچه عنوان می‌کردند که‌ هدف شان توسعه صادرات است،اما هیچگاه نتوانستند فضای کسب و کار را در رده ای قرار بدهند که‌ بتوانیم با کشورهای خارجی رقابت کنیم،همیشه بهره های بانکی چندین برابر بهره های بوده که‌ در کشورهای دیگر اعمال می شود. از سویی در ایـن سالهای می بینیم که‌ هدف گذاری برای بهره وری نیست.»

او با ذکر ایـن مثال توضیح داد:« براساس آمارهای موجود ۹۵ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود،در حالی که‌ امروز ما با بحران آب مواجه هـستیم.در صنعت،مدیران ما فقط متوجه بازارهای داخلی شده اند و بازارهای صادراتی هدف اصلی آن‌ها نیست.»

برخوردار در پاسخ به ایـن سئوال که‌ چطور با وجود برنامه ریزی های متمرکز،اجرا با عمل همراه نشده،به گذشته فلاش بک می‌زند و می‌گوید:« خرید خارجی ایـنقدر شیرین بود که‌ حتی اگر کسی هم طرحی برای تولید داشت که‌ مورد وثوق صنعت هم بود،اما مورد قبول قرار نمی گرفت. چون وقتی فساد بوجود می آید و مسئولان در رده های مختلف تخصص کار را ندارند،نتیجه همینی می شود که‌ امروز با آن‌ روبرو هـستیم.

ایـن مطلب در مورد آلمان خودروساز سه ماه نیمار ورزش می باشد .
 
از سویی نداشتن برنامه استراتژیک میان مدت و بلند مدت صنعت ما زمین گیر کرده است.همه دولت‌ها حمایت از تولید داخل را سرلوحه کار خود قرار داده اند،اما شیوه عمل همه آن‌ها ایـن بوده که‌ تلاش کرده اند با دیوارهای تعرفه‌ای از صنعت داخل حمایت کنند!»

سرنوشت مجوزهای پی درپی

۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد!

در سالهای آغاز‌ین دهه ۷۰ و همزمان با شعار سازندگـی،در گوشه وکنار ایـران تلاش های بسیاری برای تولید صورت گرفت.برنامه دولت حمایت از صنایع داخلی بود.برای ایـن کار هم از تسهیلات بسیاری چه به صورت ارزی و چه ریالی در اختیار تولیدکننده هایی قرار می‌گرفت که‌ در مسیر تولید گام بر می داشتند.گاهی در رشته های مختلف صنعتی تراکم مجوزهای تولید آن‌چنان بالابود که‌ به ورشکستگی تولیدکننده های نوچا منجر می شد.

محمدحسین برخوردار که‌ در آن‌ دوران مدیریت کرده،درباره مجوزهایی که‌ در دهه ۷۰ به بعد صادر شد و تا به امروز هم ادامه دارد،می گوید:« همین امروز ۱۴۵۰ کارخانه نوشابه،دوغ و آب معدنی در کشور داریم،ایـن کارخانه ها بدون توجه به شرایط محیطی یا توجیه فنی و اقتصادی در کشور ایجاد شدند و امروز می بینیم که‌ بسیاری از آن‌ها با مشکل فروش یا تولید مواجه هـستند.

آلمان, خودروساز, سه, ماه, نیمار, ورزش
 
در بخش فرش های ماشینی هم وضعیت همین است. بیش از ۴۰۰ مجوز لوازم خانگی صادر شده است.در فولاد ۱۴۰۰ مجوز فولاد داده شده که‌ ۶۰۰ واحد آن‌ در حال تولید است و مابقی در حال اجرایی شدن است؛فولادی که‌ نیاز به آب دارد و ایـران با شرایط کم آبی روبروست.ایـن واحدها عمدتا کوچک هـستند و مطمئنا واحدهای کوچک در مقیاس رقابت با واحدهای بزرگ در سطح جهان نمی توانند رقابت کنند.»

پیکان گوجه ای در خیابان های آلمان!+ عکس

او اضافه می کند:« در خودروسازی هم وضعیت مشابهی وجود دارد؛۴۹ واحد خودروسازی در کشور داریم که‌ با احتساب ۳۲ مجوز تازه مجموع ایـن خودروسازی ها به ۸۱ واحد می رسد. در حالی که‌ در کشوری مثل آلمان ۱۰ خودروسازی و،آمریکا ۱۹ واحد خودروسازی وجود دارد.همه ایـن مجوزها که‌ خودروساز نیستند و مونتاژ می کنند.»

برخوردار معتقد است:« اگر سرمایه های کوچک را در قالب تعاونی قرار می‌گرفت،می توانستند هم برند معتبرتری ایجاد کنند و هم ورود پرقدرت تری به بازارهای جهانی داشته باشند. اما متاسفانه مفهوم  تعاونی در اقتصاد ایـران بدجا افتاده است و همه جا تعاونی را بخش دولتی می دانند.حال آن‌که‌ تعاونی ها می توانند سرمایه های کوچک را جمع کرده کنند و تولیدی داشته باشند که‌ هم بازار داخلی و خارجی را در اختیار بگیرند.نهایتا دیدیم که‌ همه آن‌ تولیدکننده های کوچک زمین گیر شدند.»

او با طرح ایـن سئوال می گوید:« سئوال من ایـن است که‌ از میزان صادرات غیرنفتی که‌ سالانه انجام می شود، سهم خودروسازی ها چقدر است؟ در حالی که‌ بخش عمده ای از صادرات غیرنفتی ما به جز مشتقات نفت، مربوط به مواد غذایی است.مقصد اصلی ایـن صادرات هم عراق وافغانستان است که‌ به صورت ریالی است و نه دلاری.یعنی دلاری از ایـن صادرات دریافت نمی شود.»

در فولاد ۱۴۰۰ مجوز فولاد داده شده که‌ ۶۰۰ واحد آن‌ در حال تولید است و مابقی در حال اجرایی شدن است؛فولادی که‌ نیاز به آب دارد و ایـران با شرایط کم آبی روبروست.در خودروسازی هم وضعیت مشابهی وجود دارد؛۴۹ واحد خودروسازی در کشور داریم که‌ با احتساب ۳۲ مجوز تازه مجموع ایـن خودروسازی ها به ۸۱ واحد می رسد. در حالی که‌ در کشوری مثل آلمان ۱۰ خودروسازی و،آمریکا ۱۹ واحد خودروسازی وجود دارد.همه ایـن مجوزها که‌ خودروساز نیستند و مونتاژ می کنند

 جای خالی استراتژی

زمین خوردن تولیدکنندهایی که‌ با ارزهای ارزان در دهه ۷۰ پا به عرصه تولید گذاشتند و خبر ورشکستگی هایی که‌ پس از آن‌ از گوشه و کنار کشور به گوش می رسید،مسئولان وقت وزارت صنایع و معادن را به ایـن فکر واداشت که‌ «مجوزها» را ساماندهی کنند.مسعود نیلی در سالهای آغاز‌ین دهه ۸۰ ماموریت یافت تا استراتژی توسعه صنعتی برای کشور بنویسید تا بر مبنای آن‌ ایجاد صنایع هدفمند شده و رشته های صنعتی هدفمند در کشور شکل بگیرد.استراتژی توسعه صنعتی که‌ او و همکارانش نوشتند،با تغییر دولت به کتابخانه سپرده شد و هرگز به اجرا گذاشته نشد.

وزرای صنعتی دولت محمود احمدی نژاد هم عنوان می کردند که‌ در تلاش برای نگارش استراتژی با دیدگاههای منطبق بر ایدئولوژی دولت احمدی نژاد هـستند،اتفاقی که‌ هرگز نیفتاد.محمدحسین برخوردار در ایـن رابطه می گوید:« نبود بلندمدت و میان مدت باعث شد تا مجوزهای متعدد برای رشته ای مختلف صنعتی صادر شود.نتیجه ایـن شد که‌ کارخانه ها محصولات کوچک و غیرقابت رقابت با بازار جهانی تولید کنند.آن‌ها نه می توانستند در تبلیغات متمرکز شوند و نه در صادرات موفق باشند.قیمت محصول تمام شده ایـن واحدها بالاست  و تولیدشان رقابتی نیست.»

آلمان به آمریکا هشدار داد

او اضافه می کند:« درحال حاضر ۸۵ درصد از واردات کشور را مواد اولیه کارخانجات و مواد واسطه ای تشکیل می دهد.ایـن آمار نشان می دهد که‌ میزان وابستگی صنایع ما به مواد خارجی بالاست.هنوز هم خبری از برنامه ریزی نیست. مسلما وقتی واحد تولیدی قدرتمند می شود،تعداد نیروی کار بیشتری می تواند جذب کند.»

او می گوید:« بارها بحث از نوشتن استراتژی توسعه صنعتی شد،اما در عمل اتفاقی نیفتاد.امروز بسیاری از صنایع ما از خودرو،لوازم خانگی،کفش و غیره در رقابت با انواع مشابه خارجی دچار مشکل هـستند. ما تبدیل به کشوری شدیم که‌ صنایع مونتاژکارند و صنایعی که‌ بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند،نداریم.»

چه بایـد کرد؟

برخوردار در پاسخ به ایـن سئوال که‌ در خوشبینانه ترین حالت ۸ سال تا چشم انداز ۱۴۰۴ فرصت داریم.در ایـن مدت زمان باقیمانده چه صنایعی در اولویت بایـد قرار بگیرند؟،می گوید:« اولین و فوری‌ترین اقدام دولت بایـد تمرکز بر احیا و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه  در بخش صنعت و کشاورزی باشد،درست مثل الگویی که‌ برای بخش نظامی اجرایی شد.بایـد وابستگی به مواد اولیه با خارج به کمترین میزان ممکن برسد و صنایعی که‌ هزینه های زیاد و بهره وری کم دارند،بایـد متوقف شوند.

دومین شرط ایـن است که‌ فضای کسب و کار به معنای واقعی اصلاح شود.سومین شرط، اصلاح خصوصی سازی‌هاست.بایـد راه کشورهایی که‌ خصوصی سازی کردند، را دنبال کرد.

چهارمین هدف،تمرکز بر فرهنگ سازی است. بایـد از همان سالهای اول آموزش‌های همگانی مورد توجه قرار بگیرد.مثل الگویی که‌ در کره جنوبی اجرایی شد که‌ بچه ها درسالهای آغاز‌ آموزش می آموختند که‌ از تولید داخل کشورشان استفاده کنند.»

او نتیجه می گیرد:« اگر ایـن مسیر دنبال شود،می توان امیدوار بود به بخشی از اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز نزدیک می شویم.اما همه ایـن اقدامات به معنی اول شدن در منطقه نیست، چون رقبای ما سرعت بیشتری از ما داشته و دارند.»

منبع: خبرآن‌لایـن 

منابع
سایت ستاره

گردآوری توسط توسط مجله سرگرمی خبری
پارس پرتو

صدراعظم آلمان: برجام نبایـد لغو شود


مرکل در سخنانی در برلین گفت که‌ برنامه موشکی ایـران و حضور سیاسی ایـن کشور در سوریه و همچنین هـسته ای بعد از منقضی شدن برخی از محدودیتها در برجام نیز لازم است که‌ مورد بحث قرار گیرد و ایـن موضعی فراگیر در اتحادیه اروپا است. 
 

وی افزود: ما به استدلال خود مبنی بر لزوم حفظ برجام بعلاوه گسترش چهارچوب مذاکراتی با ایـران ادامه خواهیم داد.به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگمایـنه ، صدر اعظم آلمان در خصوص ادعاهای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هـسته ای ایـران نیز گفت لازم است که‌ ایـن رژیم مطالب خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهد زیرا ایـن آژانس دقیقا محلی است که‌ مسئول کار بازرسیهای هـسته ای است. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز پیش از ایـن گفته بود که‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی بایـد ادعاهای نتانیاهو را مورد بررسی قرار دهد. روز چهارشنبه همچنین رئیس کمیته روابط …

نیمار: حدود یک ماه دیگر به میادین برمی‌گردم

ورزش سه: نیمار که‌ در جریان دیدار مقابل مارسی در ماه فوریه دچار مصدومیت شد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و همچنان نتوانسته شرایط بازی کردن را پیدا کند. در حالیکه‌ شایعاتی مبنی بر احتمال نرسیدن او به جام جهانی نیز مطرح شده بود، ولی ستاره برزیلی تایید کرد که‌ تلاش می‌کند تا ۱ ماه دیگر آماده بازی کردن شود.
او گفت:” نمی‌توانم به صورت دقیق پیش بینی کنم که‌ چه زمانی به میادین بازخواهم گشت. بستگی به ایـن دارد که‌ روند ریکاوری چگـونه پیش خواهد رفت. روز هفدهم می بایـد آخرین تست را پشت سر بگذارم و همه چیز به روند پیشرفت ریکاوری بستگی دارد. اگر بخواهم یک تاریخ دقیق بدهم، روز ۱۷ می را می‌گویم. همیشه با تیته و ادو گاسپار (مدیر فنی تیم ملی برزیل) در حال صحبت کردن هـستیم. اطلاعات را با یکدیگر تبادل می‌کنیم. زمان کافی برای …

  • فوتبال
  • ۴۹ خودروساز داریم درحالی که‌ آلمان ۱۰ خودروساز دارد!


  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *