خانه / اخبار فرهنگی / مارکز؛ نويسنده‌اي از ما و ميان ما

مارکز؛ نويسنده‌اي از ما و ميان ما

مارکز؛ نويسنده‌اي از ما و ميان ما ، روزنامه استقلال – ۶ اسفند ، عناوین روزنامه های امروز ۲۷ اسفند ۹۶ + تصویر ، انتقاد روزنامه اصولگرا از فیلم «مصادره» ، آیدا پناهنده از نمایش فیلم‌های کوتاهش می‌گوید ، روزنامه پیروزی – ۶ اسفند .
روزنامه اعتماد- علي مسعودنيا: در ميان نويسندگان خارجي تاثيرگذار بر ادبيات داستاني ايران و سليقه كتاب‌خوانان كشورمان، بدون شك گابريل گارسيا ماركز جايگاه مهم و ويژه‌اي دارد. ماركز چنان در ايران محبوب است و چنان آثارش به عنوان الگو و معيار داستان خوب مطرح بوده و هست كه فارغ از حيثيت …

روزنامه اعتماد- علي مسعودنيا: در ميان نويسندگان خارجي تاثيرگذار بر ادبيات داستاني ايران و سليقه كتاب‌خوانان كشورمان، بدون شك گابريل گارسيا ماركز جايگاه مهم و ويژه‌اي دارد. ماركز چنان در ايران محبوب است و چنان آثارش به عنوان الگو و معيار داستان خوب مطرح بوده و هست كه فارغ از حيثيت جهاني‌اش مي‌توان به‌طور خاص از تاثيرش بر داستان ايراني سخن گفت؛ چنان كه انگار نه نويسنده‌اي هزاران فرسنگ آن‌سوتر در كشور كلمبيا، كه نويسنده‌اي از ما و در ميان ما بوده است. بخش مهمي از اين خصلت ماركز را بايد ناشي از سبك و سياق نوشتار او و قرابت‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي آمريكاي لاتين با ايران دانست.

همه چیز در مورد روزنامه مس

ماركز و نويسنده‌هاي هم‌دوره‌اش كه آنها را غالبا ذيل عنوان نويسندگان مكتب رئاليسم جادويي دسته‌بندي مي‌كنيم همان مواد خامي را كه نويسنده ايراني به آن نياز داشت دستمايه آثار خود قرار داده بودند: نويسندگاني زير سايه هول‌انگيز امپرياليسم و رهاشده در بهت دوران پسااستعماري كه فرهنگ چندرگه خود را همچنان يدك مي‌كشند. فرهنگ سرخ‌پوستي بوميان آمريكاي لاتين، فرهنگ چپ‌گرايانه منتج از مبارزات سياسي عليه اقتدارطلبي آمريكا و نهايتا آموزه‌هاي دين مسيح كه معتقدان پرشماري در اين منطقه دارد.

در اين ميان ماركز براي ما از همه ملموس‌تر و فهميدني‌تر بوده است. او كه هميشه رگه‌اي از تمامي اين مواد خام ادبي با متن داستان‌هايش پيوند خورده و البته در تمامي داستان‌هايش به نوعي نقد تند سياسي هم مي‌توان رسيد. شايد امروز بتوان اين فرضيه را مطرح كرد كه محبوبيت و عموميت يافتن آثار ماركز در ايران به اين دليل بوده كه فارغ از تمام خصايص استادانه‌اي كه در داستان‌هايش قابل رديابي است، ترازوي فرم و مضمونش وضعيتي متعادل دارد. وقتي به مرور با ساير نويسندگان اين مكتب و اين منطقه آشنا مي‌شويم چنين تعادلي را احساس نمي‌كنيم. يعني گاهي فرم‌هاي پيچيده و نمادهاي دور از ذهن بومي مانع لذت و ارتباط ما با اين آثار مي‌شوند و گاه ديگر رگه جادويي به يك امر فرعي تبديل مي‌شود و حس مي‌كنيم با داستان‎‌هاي بلند و كند و كسالت‌آور طرف هستيم. ماركز اما چنين حالتي ندارد.

جزییات مطلب روزنامه و مس را میخوانید .

رودخانه بخشنده‌اي است كه هر كس به قدر اشراف و آگاهي خود مي‌تواند از آن آب بردارد و تازه فخر بفروشد كه «صد سال تنهايي» را خوانده است و به اين ترتيب قدري چاشني فرهيختگي به شخصيت خود بيفزايد. يك جمله ديگر هم خطاب به نوتجربه‌ها و تازه‌كتاب‌خوان شده‌ها بگويم ببندم اين مقال را: آثار مهجورتر ماركز هم واقعا خواندني و تراز اول هستند. فقط به يكي دو كتاب مشهور و دهان پركنش بسنده نكنيم كه در آثار ديگرش هم كرامات فراواني هست؛ «ساعت شوم» و «كسي به سرهنگ نامه نمي‌نويسد» هيچ كم ندارند از «صد سال تنهايي» و «عشق در سال‌هاي وبا». آنها كه اهل نوشتن هستند و دنبال الگوي ادبيات تراز اول «گزارش يك مرگ از پيش اعلام‌شده‌» را از دست ندهند كه آموزشگاه فرم و تكنيك داستان‌نويسي است.

اطلاعات و توضیحات بیشتر درباره مارکز؛ نويسنده‌اي از ما و ميان ما
جویندگان طلا؛ راه و روش استخراج ارز‌های دیجیتالی

انتقاد روزنامه اصولگرا از فیلم «مصادره»

روزنامه جوان نوشت: درواقع مصادره درباره گذشته و آينده نسلي است كه بعد از انقلاب در خارج از كشور به تباهي كشيده شده است؛ نسلي كه دچار بحران هويت شده‌ و هويتش به مصادره رفته است. این فيلم به دليل كمدي بودن و با به‌كارگيري عنصر اغراق و كاريكاتور، موقعيت افرادي مانند شخصيت‌هاي اصلي قصه (اسي يارجانلو، خاوندي) به نمايش چهره هايي كه نماينده احزاب گوناگون هستند، مي‌پردازد و مي‌كوشد تا تمامي عناصر كمدي گروتسك يعني ناهماهنگي، خنده‌آوري و خوفناكي، افراط و اغراق، نابهنجاري و كاريكاتور را در فيلم به نمايش بگذارد.
مصادره برخلاف نظر كارگردان اثري صرفاً انساني نيست بلكه كمدي است كه اشارات نسبتاً دقيق سياسي از چهره‌ها، احزاب، وقايع و اتفاقات سياسي دوره خاصي از تاريخ انقلاب را مي‌دهد. لايه رويي فيلم «مصادره» داستان ايرانيان مقيم خارج است كه در اوايل انقلاب به دلايل مختلف سياسي، اجتماعي يا ترس …
«علت بدبختی»؛ پروژه جدید نیکول کیدمن

روزنامه شهروند امروز: نیکول کیدمن که در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر تلویزیون گذاشته و به‌خصوص با مجموعه «دروغ‌های کوچک بزرگ» موفقیت بالای انتقادی و هنری به دست آورده؛ یک پروژه بزرگ تازه تلویزیونی آغاز می‌‌کند.

مجموعه جدید این بازیگر اسکاری «علت بدبختی» نام دارد که با نگاهی به نوول پرخواننده «تو باید می‌دانستی» جین‌هانف کورلیتز نوشته می‌شود. شنیده می‌شود که این درام پرتنش در هشت اپیزود تولید خواهد شد.
آیدا پناهنده از نمایش فیلم‌های کوتاهش می‌گوید

روزنامه شهروند امروز: آیدا پناهنده در سال‌های اخیر به‌عنوان یک سینماگر زن که با دو فیلم اولش توانایی خود در عرصه فیلمسازی را به اثبات رسانده، خود را در سینمای ایران تثبیت کرده است. اما بد نیست بدانیم که این کارگردان ٤٠ساله سینما را از ۱۱‌سال قبل با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده است. آیدا پناهنده که به تازگی اکران فیلم سینمایی اسرافیل را به پایان رسانده و البته هنوز مجموعه فیلم‌های کوتاهش را درحال اکران دارد، دارای مدرک کارشناسی در رشته سینما (گرایش فیلمبرداری) و کارشناسی‌ارشد در رشته سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است.
پناهنده کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی چندین فیلم کوتاه داستانی، مستند، ویدیویی و تله‌فیلم را در کارنامه دارد. ناهید نخستین ساخته بلند سینمایی او به‌شمار می‌رود که بعدتر با اسرافیل این کارگردان را به‌عنوان نامی مطرح در سینمای ایران تثبیت کرده‌اند، به‌خصوص که ناهید …

وضعيت بازار مسكن در آستانه بهار ۹۷
  • اخبار فرهنگی
  • مارکز؛ نويسنده‌اي از ما و ميان ما


  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *